Ceremoniemeester zijn is een grote eer, maar tegelijk ook een hoop werk. Het gaat namelijk om een van de mooiste dagen in het leven van het bruidspaar. Waar te beginnen? Waar moet je allemaal aan denken? En op de dag zelf, wat wordt er van je verwacht als ceremoniemeester? Lees hier de belangrijkste 10 taken van een ceremoniemeester!
Omslagfoto: ZsaZsa Bellagio Tumblr
VOORBEREIDING VOORAFGAAND AAN DE BRUILOFT DOOR DE CEREMONIEMEESTER
1. BRIEF VAN DE CEREMONIEMEESTER (S)
Voordat de trouwkaarten worden verstuurd mogen de ceremoniemeesters nog een brief toevoegen. In deze ceremoniemeesterbrief staat wat de gasten mogen meenemen als verrassing voor het bruidspaar. Je zet hier bijvoorbeeld in dat alle gasten een lekker wijntje mogen meenemen met daarop een wens voor het bruidspaar. Wees creatief!
In de ceremoniemeesterbrief vermeld je ook hoe de parkeergelegenheden zijn rondom de locaties van de bruiloft. Onderaan de brief staan de contactgegevens van de ceremoniemeesters. Tip: maak een ceremoniemeester e-mailadres aan waar gasten naar toe kunnen mailen als ze een speech of een stukje willen doen op de bruiloft. Gasten kunnen ook naar dit e-mailadres mailen als ze niet aanwezig kunnen zijn op de bruiloft.
2. VERSIERINGEN
Als ceremoniemeester ben je ook verantwoordelijk voor de versieringen, maar dit kan natuurlijk heel goed in samenwerking met het bruidspaar. Spreek goed met het bruidspaar af wat ze verwachten van de versieringen en of ze bijvoorbeeld een themakleur willen aanhouden voor hun bruiloft.
Foto: The perfect wedding – Ruffled blog
3. SPEECHES EN STUKJES
Als er speeches en stukjes gedaan mogen worden op de trouwdag, is het de bedoeling dat dit bij de ceremoniemeesters wordt gemeld. Jij als ceremoniemeester plant deze stukjes en speeches van tevoren zo goed mogelijk in. Overleg ook met het bruidspaar op welke momenten van de dag zij graag speeches en stukjes zien, en op welke momenten liever niet.
4. LOCATIES
Samen met het bruidspaar bezoek je de locaties van waar de trouwdag gaat plaatsvinden. Je hebt de mogelijkheid om te kijken waar eventuele versieringen kunnen hangen en je regelt de praktische zaken met de locatiebeheerder, zoals beamer, geluid en bijvoorbeeld de plaats waar de dj of band komt te staan.
Foto: The Glamorous Housewife en Etsy
5. DRAAIBOEK
Vooraf aan de bruiloft maak je een draaiboek, waarin je precies elke gebeurtenis van de dag inplant. Probeer het draaiboek van de bruiloft zo specifiek mogelijk te maken. Bekijk hier het draaiboek die ik heb gemaakt toen ik zelf ceremoniemeester was!
TAKEN VAN DE CEREMONIEMEESTER OP DE DAG VAN DE BRUILOFT
6. BEGELEIDING VAN GASTEN VOLGENS HET DRAAIBOEK
Als ceremoniemeester houd je in de gaten of alles volgens het draaiboek gaat. Je zorgt ervoor dat alle gasten steeds op tijd naar de volgende locatie gaan en je brengt de gasten op de hoogte van welke activiteiten zullen plaatsvinden. Het is erg prettig voor de mensen als ze weten hoeveel tijd ze nog hebben op een bepaalde locatie. Jij geeft aan wanneer jullie zullen vertrekken naar bijvoorbeeld de volgende locatie.
7. AFSTEMMEN GETUIGEN / FOTOGRAAF / DJ
Bespreek met alle mensen die op de bruiloft een taak hebben even kort van tevoren wat precies de bedoeling is. Vertel waar de getuigen kunnen gaan zitten tijdens de ceremonie en zorg ervoor dat de fotograaf tussendoor even wat kan eten. Laat de dj zien waar hij kan gaan staan en bespreek met hem of er eventueel nog stukjes of speeches worden gedaan op de feestavond.
Foto: Lauren Conrad en Anthropologie
8. CADEAULIJST EN CADEAUTAFEL
Als het bruidspaar bepaalde cadeaus graag willen hebben kan er een cadeaulijst worden opgesteld voor het bruidspaar, deze lijst beheer jij als ceremoniemeester. Via verschillende sites kan je gemakkelijk een cadeaulijst maken, zodat gasten kunnen zien welke cadeaus ze kunnen geven en welke cadeaus al door andere gasten worden gegeven.
Jij als ceremoniemeester zorgt ervoor dat het bruidspaar niet met cadeaus in hun handen staan die ze van hun gasten krijgen. Vraag aan de locatiebeheerder of er een ruimte is waar de cadeaus en de enveloppen met geld veilig kunnen worden opgeborgen tijdens het feest.
9. GASTENBOEK
Als ceremoniemeester ben je verantwoordelijk voor het gastenboek. Je kunt natuurlijk traditioneel een boek neerleggen waar gasten iets in op kunnen schrijven voor het bruidspaar. Maar het is ook erg leuk om foto’s van de gasten in een boek te plakken, waar gasten iets onder kunnen schrijven. Bijvoorbeeld een gastenboek met polaroid foto’s!
Foto: JoPhoto
10. AANSPREEKPUNT OP DE DAG ZELF
Op de dag zelf zorg je ervoor dat alles volgens het draaiboek gaat. Je begeleidt de gasten naar de volgende locatie en gasten komen naar jou toe voor eventuele vragen. Toen ik zelf ceremoniemeester was, dachten mensen echt dat ik alles bij me had. ‘ Heb je misschien een veiligheidsspeld voor me?’ of ‘Heb je misschien doorzichtige nagellak voor me, ik heb een gaatje in mijn panty’. Bereid je dus voor op dat soort vragen.
Bedenk dat elk bruidspaar weer wat anders van hun ceremoniemeester(s) verwacht. Vraag van tevoren wat het bruidspaar al zelf regelt en wat ze graag willen dat jij regelt.
Heb je nog vragen? Mail mij gerust: pauline@shinebride.nl
Liefs Pauline